Power
Supplements

Bel ons

0481-707138
Power
Supplements
Sluiten
Waardering 9,4 na 1088 recensies
Zuiver. Getest. Bewezen.Lees hier waar wij voor staan
Micellar Casein 2000g
Micellar Casein 2000g

welk eiwit wanneer?

8 maart 2016 11:31
Cedric
Hallo,
Ik doe reeds enkele jaren 5x per week aan intensieve krachttraining, vooral met het oog op massa. Ik gebruik telkens twee scheppen supreme gainer direct voor mijn training, en twee scheppen na mijn training. Ik gebruik ook 1 schep creatine per dag.
Als ik mijn eiwit-inname wil verhogen; drink ik dan 1 shake whey-isolate ’s morgens en 1 shake micellair casein ’s avonds? Of beter zowel ’s morgens als ’s avonds micellar casein? En waarom?
By the way, ik hoor hier en daar geruchten over haaruitval in verband met creatine? Is daar iets van aan volgens u? Ik lees tegenstrijdige onderzoeksresultaten hieromtrent...
Groeten,
C.
8 maart 2016
Powersupplements
12:54Hoi Cedric, Als je de eiwit-inname wilt verhogen, kijk dan eerst ook even naar je voeding. Je zou nu van dagelijks zo'n 30 gram eiwit via een supplement (weight gainer) overgaan naar 3 maal daags 30 gram eiwit via een supplement (gainer, whey, micellar casein). Zorg ervoor dat je balans met voeding goed blijft. Probeer minimaal de helft van je eiwitten uit voeding te halen. Twee derde deel uit voeding is nog beter. Er zijn duidelijke studieresultaten die aangeven dat micellaire caseďne in de avond voordelen biedt voor spiergroei (ten opzichte van helemaal geen eiwitshake). Maar ik ken geen directe vergelijking tussen whey en caseďne op dat vlak. Over het algemeen wordt caseďne gezien als anti-katabool (remt spierfbraak) en whey als anabool (spieropbouwend). Waarschijnlijk heeft dit met de dosis eiwit en snelheid van opname te maken. Neem je een heel grote hoeveelheid traagverterend caseďne, dan wordt het waarschijnlijk ook sterk spieropbouwend (op celniveau). Hiervoor moet de dosis micellar casein groot genoeg zijn om een bepaalde concentratie van het aminozuur leucine in de bloedbaan te bereiken. Vermoedelijk heb je met 70 gram micellar casein een voldoende hoge dosering te pakken. Whey bereikt dit effect al bij 35 gram eiwitpoeder. Nou hoef je niet per se de spieropbouw (meer precies: spiereiwitsynthese) te verhogen om spiergroei te realiseren. De afbraak remmen kan ook al voldoende zijn. Het gaat namelijk om de balans tussen afbraak en opbouw op celniveau. Deze beide processen zijn altijd gaande. Verhoog je de een ten opzichte van de andere dan krijg je groei of krimp van de complete spier. Dus uiteindelijk is het misschien niet zo heel belangrijk of je whey neemt of caseďne. Uitgezonderd als je heel hoge doseringen neemt. Dan is caseďne beter omdat whey te veel aminozuren in korte tijd vrijgeeft. Dan je vraag over creatine. Er is een hypothese dat het hormoon DHT haarverlies stimuleert bij mensen met een erfelijke aanleg voor 'Male Pattern Baldness'. Er is ook 1 studie waarin voor creatine werd gevonden dat het de productie van DHT verhoogt. Dat studieresultaat is echter nooit daarna meer in andere studies herhaald. De vraag is daarom of dit een reële vinding is. Je kunt het vergelijken met de bevinding dat cafeďne de opname van creatine remt. Het is 1 keer gevonden, maar daarna nooit meer. Het was waarschijnlijk een toevallige uitkomst. Een direct effect op haarverlies bij creatinegebruikers is sowieso nooit aangetoond.