Power
Supplements

Bel ons

0481-707138
Power
Supplements
Sluiten
Waardering 9,4 na 1292 recensies
Zuiver. Getest. Bewezen.Lees hier waar wij voor staan
Natural Fat Control
Natural Fat Control

Natural Fat Control + tips 'cutten'

17 maart 2014 13:07
Anoniem
Beste Kris,

Ik wil graag de komende 3 weken gaan cutten (heb nog geen natural fat control gekocht), momenteel heb ik een vetpercentage van 9%. Ik wil 1,5 kg vet verliezen, dan zit ik ongeveer op 7% body fat. Ik weeg nu 79,8kg en ben 1m80. Ik heb het volgende schema gemaakt (ik volg het nu 3 dagen):

6:00 uur – wake-up, 5 gram BCAA’s, HMB, cafeïne, beta-alanine, L-citrulline (pre-workout)
7:00 uur – 20 minuten HIIT (sprints &jumprope) + krachttraining (12 reps x 3 sets), 10 gram BCAA’s (peri workout)
8:00 uur – 30 gram whey, 5 gram creatine, HMB, L-citrulline (post workout)
9:00 uur – vast voedsel, kipfilet plakjes en amandelen
16:00 – eerste echte vaste voedsel

Heb ik ook nog Natural Fat Control nodig als ik de BCAA’s inneem voor de training? Ik train op nuchtere maag afgezien van de BCAA’s.
Ik heb de rest van mijn voedingsschema in een Excel bestand staan. De link: [..........]

De theorie achter mijn schema is als volgt:

In de ochtend zijn de glycogeenvoorraden niet meer voorradig waardoor je tijdens de training gelijk begint aan de vetverbranding. De pre-workout cafeïne werkt dit effect in de hand door de vetzuren te mobiliseren.

Ervan uitgaande dat ik 3200 kcal verbrand per dag (24 uur) volgens de Harris-Benedict formule (6-7 dagen zware training per week), verbrand ik dus 3200:24= 130 kcal per uur. Als ik dan vanaf 6:00 uur tot 9:00 uur vrijwel geen voedsel heb binnengekregen is dat dus 3*130kcal= 400 kcal verbrand aan vet. Daar komt de EPOC (excess post-exerciseoxygenconsumption) en de trainingsenergie bij dus een totaal van 400+600 kcal verbrand= 1000 kcal verbrand aan lichaamsvet voor 9:00 uur. Het voedsel dat ik eet om 9:00 duurt ook nog 1-2 uur om te verteren dus dat is ongeveer 130 kcal extra lichaamsvet verbrand. Dit voedsel eet ik alleen voor de spierobouw, de volgende portie is pas om 16:00 uur, heb ik dan van 9:00 uur tot 16:00 uur extra vetverbranding?

Later op de dag eet ik de grootste hoeveelheid kcal van het schema omdat ik het minder zwaar heb als ik in de avond vrijwel normaal kan eten. In de ochtend/middag heb ik minder problemen met honger. In de avond kan ik ook niet helder denken als ik weinig eet.
Ik vraag me dan af of deze theorie klopt, dat het lichaam in de ochtend echt zoveel vetten verbrand en dat de spieren de whey + kipfilet beleg + amandelen volledig gebruiken zodat er niks meer over is qua voeding voor de rest van het lichaam zodat het lichaam toch vet moet blijven verbranden. En wordt de grote hoeveelheid kcal in de avond gebruikt om de hongerige spieren te voeden? Of gebruiken de spieren alleen die energie tot 3 uur na het trainen? Want volgens intermittentfasting is het zo dat alleen tot 3 uur na de training dat de spieren extra eiwitsynthese uitvoeren. Ik vind het beter vol te houden om de grootste hoeveelheid kcal in de avond te eten, ik hoop niet dat deze opzet het schema te nadelig beïnvloed en de spieropbouw in de weg zit.

Is het niet zo dat ik na de krachttraining vooral eiwitten moet eten, en niet de amandelen omdat de spieren toch geen vetten uit amandelen nodig hebben voor de eiwitsynthese?
Belemmeren de amandelen dan niet juist de vrijmaking van vetzuren omdat het lichaam dan al vetzuren uit een andere bron krijgt dan het lichaamsvet, namelijk de amandelen?

Is de timing en dosering van de BCAA’s juist om spieren op te bouwen, of is het net genoeg om spierafbraak te voorkomen?

Kan Natural Fat Control nog een significante aanvullende werking hebben in dit schema?
17 maart 2014
Powersupplements
14:48Zo, jij pakt het cutten serieus aan. Je rationale klinkt me goed in de oren. Er zijn een paar opmerkingen te maken, maar het lijkt me best mogelijk dat je progressie zult maken met dit cutting-schema. HIIT is een goede manier om te cutten. Beter dan steady state cardio. Het is de intensiteit die HIIT tot zo'n krachtige cutting-tool maakt; De EPOC is hoger bij een hogere intensiteit. Overigens is de EPOC van krachttraining zelf en de bijdrage aan het cutten ook niet te onderschatten. Wat ik me wel afvraag is of je misschien een nog hogere intensiteit kan behalen met een kleine hoeveelheid koolhydraten in je systeem. Niet helemaal hetzelfde, maar ter vergelijking: er is een studie gedaan waaruit bleek dat mensen die een stuk intensief gaan fietsen (steady state cardio), meer vet verbranden als ze wat koolhydraten tot hun beschikking hadden tijdens de inspanning. De koolhydraten maakten het mogelijk op een stuk hogere intensiteit te fietsen. Maar een korte HIIT training is natuurlijk geen steady state cardio van bijvoorbeeld een uur. Misschien ligt het bij HIIT wel heel anders. Misschien zijn de koolhydraten juist wel ongunstig voor het stimulerende effect van de HIIT-training op de afgifte van lichaamseigen hormonen. Heb je zelf het idee dat je een optimale trainingsintensiteit kan produceren op een min of meer nuchtere maag? Iedereen is hierin verschillend, maar het moet gezegd worden dat het trainbaar is om zonder koolhydraten te trainen. Voor mezelf heb ik het gevoel dat ik met aanvoer van koolhydraten toch een wat hoger niveau van intensiteit kan bereiken. Je kan eens proberen om een kwartier voor de training wat rozijnen te eten. Misschien heb je meer power, misschien wordt je misselijk. Met een beetje pech, gaat je bloedsuikerspiegel schommelen en is het uitstellen van het vaste voedsel niet meer vol te houden tot 16:00h. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het effect op je vetpercentage op de lange termijn. Goed, dat was even hardop denken. Al met al denk ik dat je het beter kunt laten zoals je het nu doet ;-) Ik quote hieronder wat stukken uit je vraag: "Heb ik ook nog Natural Fat Control nodig als ik de BCAA’s inneem voor de training?" Ik zou Natural Fat Control niet op nuchtere maag innemen. Je kan het supplement 's avonds nemen of rond 16:00h. Ook dan heeft het een positief effect. "In de ochtend zijn de glycogeenvoorraden niet meer voorradig" Als de spierglycogeenvoorraad de avond tevoren goed is aangevuld, dan is deze in de ochtend nog volop aanwezig. Leverglycogeen loopt sneller terug in de nacht. Na een week met enkele HIIT sessies en een beperkte aanvulling van koolhydraten door je maaltijden (zie je voedingsschema), zou het opgeslagen glycogeen in de spieren 's ochtends wel eens heel beperkt kunnen zijn. "...Dit voedsel eet ik alleen voor de spierobouw, de volgende portie is pas om 16:00 uur, heb ik dan van 9:00 uur tot 16:00 uur extra vetverbranding?" Je lichaam zal een deel van het verteerde voedsel gebruiken voor de EPOC. Vooral de vetten uit de amandelen. Hoe dan ook zal je veel calorieën verbruiken en dus flink kunnen cutten. De eiwitten uit de whey shake en kipfilet zullen hoofdzakelijk naar je spieren gaan om de eerste aanzet naar spierherstel te maken. "...wordt de grote hoeveelheid kcal in de avond gebruikt om de hongerige spieren te voeden? Of gebruiken de spieren alleen die energie tot 3 uur na het trainen? Want volgens intermittentfasting is het zo dat alleen tot 3 uur na de training dat de spieren extra eiwitsynthese uitvoeren. Ik vind het beter vol te houden om de grootste hoeveelheid kcal in de avond te eten, ik hoop niet dat deze opzet het schema te nadelig beïnvloed en de spieropbouw in de weg zit." De insulinegevoeligheid van de spieren blijft verhoogd zolang de spieren niet gevuld zijn met glycogeen. Ook de koolhydraten uit de avondmaaltijd worden daarom naar verwachting hoofdzakelijk opgeslagen in de spieren. De spiereiwitsynthese zal wel wat afnemen ten opzichte van de eerste uren na je training, maar je hebt daar al wel wat inname van eiwitten via whey en kipfilet. Groeien zal je niet op dit schema, maar om te cutten lijkt het me behoorlijk effectief. Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen met het cutten naar 7% BF. Ik hoor ook graag of de spiermassa redelijk op peil blijft. "Is het niet zo dat ik na de krachttraining vooral eiwitten moet eten, en niet de amandelen omdat de spieren toch geen vetten uit amandelen nodig hebben voor de eiwitsynthese? Belemmeren de amandelen dan niet juist de vrijmaking van vetzuren omdat het lichaam dan al vetzuren uit een andere bron krijgt dan het lichaamsvet, namelijk de amandelen?" Technisch gezien heb je de vetten na je training niet direct nodig voor het spierherstel (voor zover ik weet). Maar uiteindelijk moet toch vetten eten om je lichaam goed te laten functioneren. Ik denk dat het voor de vetverbranding niet zo heel veel uitmaakt wanneer je ze inneemt. Als je veel vetten eet, kan je dit beter niet tegelijk met je koolhydraatbronnen innemen. Maar voor vetten uit amandelen maakt het misschien niet zoveel uit. De vetten uit amandelen worden niet goed opgenomen. http://www.ergogenics.org/amandelen-leveren-minder-calorieen-dan-je-denkt.html "Is de timing en dosering van de BCAA’s juist om spieren op te bouwen, of is het net genoeg om spierafbraak te voorkomen?" Spieropbouw lijkt me niet mogelijk. Niet zozeer door een gebrek aan BCAA's, als wel vanwege een gebrek aan calorieën en misschien ook andere aminozuren tijdens je workout. Ik sluit niet uit dat toevoeging van wei eiwit hydrolisaat tijdens je training, betere resultaten geeft. Bijvoorbeeld: 5 gram BCAA's en 20 gram wei eiwit hydrolisaat. Spiergroei blijft moeilijk als je aan het cutten bent bij een toch al laag vetpercentage. Kris