Sluiten
Glucosamine sulfaat

180 capsules à 750 mg

90 dagen gebruik -

Glucosamine sulfaat

  • Wereldwijd meest gebruikte voedingssupplement voor gezond kraakbeen
  • Correcte, hoge dosering van 1500 mg per dag
  • Hoge kwaliteit, 99% zuiver
  • Onafhankelijk getest door NutriControl
  • Zeer voordelige grootverpakking
Kwaliteit getest door onafhankelijk laboratorium.
Bekijk analyserapport (.pdf)
Correct gedoseerde glucosamine is helaas geen zekerheid. Bij ons wel.

180 capsules à 750 mg

90 dagen gebruik -

Inhoud

180 capsules met elk 750 mg glucosamine sulfaat (595 mg glucosamine base) en 6 mg vitamine C.

Dosering

De aanbevolen dosering is 2 capsules per dag (1500 mg glucosamine sulfaat of 1190 mg glucosamine base, en 12 mg vitamine C). Een pot gaat bij deze dosering drie maanden mee.

De capsules mogen naar keus in één keer worden ingenomen of verdeeld over de dag. Het verdient de voorkeur om de capsules in te nemen bij de maaltijd(en) of met ruim water. Aanbevolen dosering niet overschrijden.

Voedingssupplementen dienen niet te worden gebruikt als vervanging van een gevarieerde voeding.

Medicijninteracties en waarschuwingen: zie informatie onderaan deze pagina.

Ingrediënten

  • Glucosamine sulfaat
  • Kaliumchloride (255 mg per capsule, ter stabilisatie)
  • Vitamine C
  • Magnesiumstearaat
  • Gelatine (capsule)
  • Natuurlijke kleurstof E171 (kleuring capsule)

Glucosamine wordt gewonnen uit de schaal van schaaldieren, met name garnalen.

Allergenen

Schaaldieren.

Een van de populairste supplementen

Glucosamine is een stof die van nature in het menselijk lichaam geproduceerd wordt. Voeding bevat vrijwel geen glucosamine. Het is wel mogelijk om het in te nemen als voedingssupplement. Veel mensen kiezen daarvoor. Glucosamine is sinds decennia een van de populairste supplementen ter wereld.

Er zijn veel verschillende doseringen en vormen verkrijgbaar. Glucosamine.com biedt een voedingssupplement aan met 1500 mg glucosamine sulfaat per dagdosering. Het bevat ook vitamine C, dat bijdraagt aan normale collageenvorming en daarmee het normaal functioneren van kraakbeen.

De sterke punten van de glucosamine van Glucosamine.com:

  • Levering van glucosamine sulfaat, de meest geteste en gebruikte vorm van glucosamine.
  • Hoge, correcte dosering: 1500 mg glucosamine sulfaat per dag.
  • Geproduceerd door vooraanstaande West-Europese producent van voedingssupplementen, die voldoet aan de strenge GMP- en HACCP-eisen.
  • Kwaliteit getest door onafhankelijk laboratorium NutriControl.
  • Prijs die lager is dan wat gebruikelijk is bij onlinewinkel, drogist of apotheek.
  • Levering in capsulevorm. Voordeel van capsules ten opzichte van tabletten: snellere opname door het lichaam waardoor de kans op maag- en darmbezwaren geringer is.
  • De capsules zijn eventueel te openen waarna het poeder kan worden opgelost in water, vruchtensap of zuivelproduct.

Twee op de drie

Ongeveer twee op de drie mensen zeggen tevreden te zijn over het gebruik van glucosamine met vitamine C. De invloed van het supplement kan meestal binnen een maand worden opgemerkt, maar ook kortere periodes als een week en langere periodes tot wel zes maanden zijn mogelijk. Dat verschilt per individu.

De meeste mensen gebruiken dit supplement zonder onderbrekingen. Dat kan zonder problemen. Onderzoek naar langdurig gebruik (3 jaar) heeft geen ernstige neveneffecten naar voren gebracht. Het gebruik gedurende nog langere perioden is niet onderzocht op veiligheid. Er zijn echter geen aanwijzingen dat onafgebroken gebruik van dit supplement meer neveneffecten zou geven dan de lichte neveneffecten die sommige mensen ervaren tijdens de eerste weken van inname. Glucosamine is al ruim 30 jaar verkrijgbaar als voedingssupplement. Gedurende die periode zijn nooit ernstige neveneffecten gerapporteerd. 

Correcte, hoge dosering

Glucosamine sulfaat wordt soms te laag gedoseerd. Dat gebeurt meestal uit onwetendheid. De wereld van de voedingssupplementen(industrie) is in de voorgaande decennia onstuimig gegroeid. Voorheen was dit het terrein van pioniers op het gebied van voeding en gezondheid. Onder hen Glucosamine.com, dat sinds 2000 actief is. Momenteel zijn er ook veel ‘ondernemers’ in deze markt die weinig affiniteit hebben met het gedachtengoed waarmee het allemaal begonnen is.

Vanaf de eerste verkennende studies in de jaren zestig wordt in wetenschappelijke onderzoek een dosering aangehouden van 1500 mg glucosamine sulfaat per dag (1190 mg glucosamine base). Dit is de optimale dosering gebleken. Een aanbieder van supplementen die geen affiniteit heeft met het product zal niet weten dat het wordt gestabiliseerd met een zout. Als hij daarmee geen rekening houdt, levert hij 1500 mg inclusief dat zout. Na aftrek van het zout blijft er liefst 24% minder over, een te geringe hoeveelheid.

Reeds begin 2002 wezen wij op dit probleem. Pas vanaf 2006 zijn aanbieders verplicht om de hoeveelheid glucosamine base (zonder chemische verbindingen) op het etiket te vermelden, zodat de consument precies kan zien wat hij of zij koopt. Maar nog steeds zijn er aanbieders die een te lage dosering leveren. Meestal is gebrek aan kennis daarvan de oorzaak.

Glucosamine.com daarentegen is een specialist op het gebied van gewrichtsbeschermende supplementen. Met dit product krijgt u gegarandeerd de correcte dosering. 

Medicijninteracties

Bloedverdunners

Glucosamine kan de werking van de bloedverdunners warfarine en coumarin versterken. Wij raden aan bij het gebruik van deze medicijnen het gebruik eerst te bespreken met uw arts.

Antibiotica

Glucosamine kan de werking van enkele antibiotica beïnvloeden; zij kan de werking van tetracycline versterken en de werking van penicilline en chlooramphenicol verminderen. We raden aan om tijdens een antibioticakuur geen glucosamine te gebruiken.

Waarschuwingen

Schaaldierallergie

Glucosamine wordt gewonnen uit de schaal van schaaldieren. Sommige mensen zijn allergisch voor het vlees van schaaldieren. Hoewel het vlees wordt verwijderd voor het gebruik van de schaal, is een allergische reactie nooit uit te sluiten.

Diabetes

Glucosamine lijkt wat naam betreft veel op glucose. De weg die het volgt in het lichaam is echter heel verschillend. Ook is de hoeveelheid in twee capsules vele malen kleiner dan de hoeveelheid glucose die een mens per dag via de voeding binnenkrijgt.

Specifiek onderzoek naar het effect van glucosamine op de bloedsuikerspiegel heeft echter aangetoond dat wanneer het in hoge doseringen per infuus wordt toegediend, insuline minder goed zijn werk kan doen. De gevoeligheid van het lichaam voor insuline neemt dan af. Bij gezonde mensen die een normale dosering als voedingssupplement innemen (1500 mg per dag), hebben wetenschappers meermalen aangetoond dat de werking van insuline niet verstoord wordt.

Er zijn wel aanwijzingen dat mensen met diabetes type 2 (ouderdomsdiabetes) extra gevoelig kunnen zijn voor glucosamine. Wij raden diabetes-patiënten daarom aan met regelmaat de bloedsuikerspiegel te controleren wanneer met het gebruik wordt begonnen. Een andere mogelijkheid is dat men voor een ander gewrichtsbeschermend supplement kiest. Zowel ASU Forte als chondroïtine hebben geen invloed op de insuline-gevoeligheid. Deze supplementen kunnen gecombineerd worden voor een nog beter resultaat.

Verhoogde oogboldruk (glaucoom)

In juli 2013 zijn de resultaten gepubliceerd van een kleine studie naar het effect van glucosamine op patiënten die lijden aan glaucoom (te hoge oogboldruk). De proefpersonen zijn 6 mannen en 11 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 76 jaar (62 tot 90 jaar). Uit de studie is naar voren gekomen dat het supplement bij de meeste van deze patiënten de oogboldruk kan laten toenemen. Het staken van het gebruik laat de oogboldruk weer afnemen. Het gemiddelde gemeten verschil in oogboldruk bedraagt 3 mm Hg.

Omdat het hier om een kleine verkennende studie gaat, voldoet de opzet ervan niet aan een aantal belangrijke richtlijnen voor wetenschappelijk onderzoek. De wetenschappers geven dan ook aan dat de studie bevestigd dient te worden met een grotere beter opgezette studie. Wij gaan er echter van uit dat het gevonden effect reëel is en komen daarom met het volgende advies:

Indien u lijdt aan glaucoom raden wij aan geen glucosamine te gebruiken. Een tweede mogelijkheid is dat u meerdere malen de oogboldruk laat meten wanneer u start met het gebruik. Indien u het supplement al gebruikt, adviseren wij het gebruik te staken en te laten meten of de oogboldruk daarna daalt. Wij horen graag wat uw bevindingen zijn!

Indien u een alternatief zoekt, probeer dan chondroïtine.

Overgevoeligheid maag-darmstelsel

Glucosamine is een stof die van nature in het lichaam voorkomt. Ernstige neveneffecten zijn dan ook nooit geconstateerd. De lichte neveneffecten die bij sommige mensen optreden, betreffen meestal overgevoeligheid van het maag-darmstelsel. In die gevallen gaat het doorgaans om misselijkheid en overtollig maagzuur. Minder vaak treden constipatie of juist diarree op. Over het algemeen kunnen misselijkheid en overtollig maagzuur voorkomen worden door het supplement in te nemen met een of twee glazen water of door er iets bij te eten.

Cholesterol

Eind 2004 is in Denemarken een studie gedaan naar het effect van glucosamine op de cholesterolspiegel. Aanleiding hiervoor waren waarnemingen van een stijging van het bloedcholesterolgehalte bij enkele gebruikers. Uit de studie bleek dat tussen september 2003 en september 2004 in Denemarken 140.000 mensen dit supplement kregen voorgeschreven. Er zijn in die tijd 6 gevallen gerapporteerd van een verhoogd cholesterolgehalte, dat leek samen te hangen met het gebruik. Het Deens Medicijnen Agentschap keek ook naar een studie waarbij 212 mensen glucosamine kregen voorgeschreven. Daarbij bleek echter geen sprake te zijn van een verandering van het cholesterolniveau. Zoals het er uitziet, reageert een zeer beperkt aantal mensen op het gebruik met een stijging van de cholesterolspiegel. Wanneer de inname gestopt wordt, gaat het cholesterolniveau weer omlaag.

Kaliumbeperkt dieet

Glucosamine sulfaat wordt gestabiliseerd met kaliumchloride. Een dagdosering (2 capsules) bevat 268 mg kalium. Dat is iets meer dan de hoeveelheid kalium in een halve banaan of 4 sneetjes volkorenbrood. Bij mensen met een ernstig gestoorde nierfunctie kan een verhoogde kaliuminname echter nadelige effecten hebben. Ook bij het gebruik van kaliumsparende medicijnen dient de kalium-inname beperkt te zijn.

Zwangerschap/borstvoeding

Gebruik dit supplement niet als u zwanger bent, de intentie heeft zwanger te worden of borstvoeding geeft. Het heeft zeer een gunstig veiligheidsprofiel maar er zijn geen studies verricht die een eventuele nadelige invloed op het (ongeboren) kind kunnen uitsluiten.

Gebruik op jonge leeftijd

Het gebruik door kinderen en jongvolwassenen wordt afgeraden. Als uitgangspunt wordt genomen dat het lichaam 'volgroeid' moet zijn op het moment dat met het gebruik wordt begonnen. Onder 'volgroeid' wordt zowel de botontwikkeling als de hormonale ontwikkeling verstaan. De reden dat wij dit aanbevelen is dat er geen onderzoek is gedaan naar de veiligheid bij kinderen en jongvolwassenen.

Kwaliteit getest door onafhankelijk laboratorium.
Bekijk analyserapport (.pdf)

Als antwoord op de vragen van D
1
T.M.C. den Engelsen
Overigens stel ik voor zonder mij op te werpen als expert of wijsneus dat je inderdaad contact op neemt met een goede fysio/sportarts !
Om op je 17de je knieën (al) naar hun mallemoer te trainen lijkt mij geen goed begin van een levenslange krachttraining levenswijze.
Erg belangrijk is en blijft het om de techniek van een goede squat, lunge, en deadlift onder de 'knie' te krijgen (daar heb je het al), hier zullen niet alleen je spieren maar ook je aanhechtingen en je pezen je dankbaar voor zijn!
Deze groeien immers minder snel dan je spieren.
Zodra je dus bij een goede sportschool lid word (in de zin van goede gediplomeerde en ervaren begeleiding) zou ik om vorm training vragen.
Voorlopig zou ik op je huidige sportschool vooral bezig gaan met gewichtloze been training. Zo lang mogelijk per keer zittend hurken tegen een muur, lunges perfect leren uitvoeren (youtube kent een aantal uitstekende vorm filmpjes) en evt. een squat volgens het boekje (Krachttraining een anatomische benadering Auteur: Frédéric Delavier) zonder gewicht of minimaal gewicht (eerst leren met halters en later evt stang)
Last but not least vraag Kris ook eens over de toegevoegde waarde van Visolie met betrekking tot het verbeteren van gewricht herstel.
Powersupplements - Kris
Je hebt gelijk dat de steller van de vorige vraag nog jong is voor zware beentraining! Ik zou zelf toch al snel een leeftijd willen aanhouden van 1-2 jaar na de laatste lengtegroei.



Visolie is overigens niet zo geschikt voor kraakbeenherstel of kraakbeenbescherming.
Glucosamine voor knie
3
D
Ik ben nu 17 jaar en heb (af en toe) last van mijn kniegewricht. 6 weken terug had ik hier even last van en nu is het weer terug. Hierdoor kan ik mijn benen niet meer optimaal trainen, omdat als ik wat zwaarder ga met een beenoefening, de pijn weer in mijn knie komt en daarom niet meer verder kan (durf). Daarom wil ik glucosamine gaan gebruiken. Jullie geven echter op jullie site aan dat jullie chondroitine beter vinden dan glucosamine. Echter kan ik dat nergens op jullie site toegelicht zien? Ook staat op jullie site dat jullie het niet aanraden om glucosamine te nemen wanneer iemand nog kind is, omdat er geen onderzoeken naar de effecten op kinderen waren op dat moment. Is daar ondertussen wel al onderzoek naar gedaan?

Waar het dus eigenlijk op neerkomt:
Raden jullie mij aan glucosamine of chondroitine aan? Zo ja, welke van deze 2, of als het positieve verschil bij inname van beiden dermate significant is zelfs beiden?
Powersupplements - Kris
Als ondersteunend supplement voor de gewrichten is Chondroitine de eerste keuze. De reden hiervoor is dat chondroitine de minste kans geeft op bijwerkingen. Daarbij komt dat er van chonroitine maar 1 capsule nodig is (bij een fors lichaamsgewicht is twee wellicht beter).



Maar voor je met supplementen begint lijkt het me verstandig om een arts naar je knie te laten kijken.



Daarnaast is het raadzaam een deskundige te laten kijken naar je trainingsprogramma en naar de uitvoering van je oefeningen. Misschien schuilt het probleem on een oefening waarmee je de knie overbelast.



Veel mensen krijgen knieklachten wanneer ze de knie tijdens een squatoefening of bij uitvalspassen te ver naar voren laten komen. Voor dit type oefeningen geldt de volgende regel: trek een denkbeeldige lijn van de knie naar de voet en laat de knieschijf niet voorbij je tenen komen.



Er zijn mensen die deze regel kennen, maar deze regel niet toepassen bij de leg press vanwege de andere hoek waaronder getraind wordt. Bij de leg press moet de denkbeeldige lijn parallel lopen aan de richting waarin je de voeten wegduwt.
D
Bedankt voor de reactie.



Ik train op dit moment in een health city basic, dus een deskundige fitnessinstructeur heb ik niet echt tot mijn beschikking. Als mijn abbo dit jaar afloopt, bent ik echter zo snel mogelijk weg daar. Verder moet ik inderdaad beter op mijn positie bij de leg press letten, daar heb ik niet echt aan gedacht. Verder vraag ik me af of ik jij weet of ik mijn knie moet locken of nog een beetje gebogen houden tijdens een squat en leg press?



Buiten dit kan ik dus wel chondroitine of glucosamine nemen als preventief middel, aangezien mijn gewrichten duidelijk niet zo sterk zijn?



Alvast bedankt!
Powersupplements - Kris
Het is mijn visie dat er sprake is van locken van de knie wanneer je de maximale gestrekte positie van het gewricht bereikt. Als je vervolgens ook nog de dijbeensieren overmatig laat ontspannen verliest de knie stabiliteit. (De quadriceps en hamstrings zijn belangrijke stabilisatoren voor de knie). Er komt dan teveel belasting op de gewrichtsbanden doordat zij nu voor het grootste deel verantwoordelijke zijn voor de stabiliteit van het gewricht.



Als je met min of meer gestrekte benen staat aan het eind van een squatbeweging, dan is dit voor veel mensen nog geen gelockte positie. Vaak kan je nog net wat verder doorstrekken. Een instructeur zal dit echter vaak toch aanmerken als gelockt. Het verschil is heel moeilijk te zien. Je kan het vooral voelen.



Zolang je niet volledig uitstrekt, zullen kleine bewegingen opgevangen worden door kleine corrigerende bewegingen van je spieren (hamstrings + quadriceps). De spieren blijven dan actief voor de stabiliteit zorgen.



Of in jouw geval je knieën inderdaad niet zo sterk zijn, kan ik niet beoordelen. Als er geen sprake is van kraakbeenschade, dan zou ik als ondersteunende maatregel alleen chondroitine gebruiken. Eén capsule per dag is voldoende.



Een andere optie is ASU Forte. Er zijn aanwijzingen dat ASU het kraakbeen steviger / stugger maakt door een verhoogde aanmaak van collageen in het kraakbeen.



ASU Forte vind je hier: http://www.glucosamine.com/nl/asu-forte-avovida-10

Op verzoek kan ASU Forte ook via Power Supplements besteld worden.

Bericht wordt verstuurd

Heeft u een vraag?

Meestal binnen een uur antwoord

Versturen
Contact
Bekijk ook
Chondroitine sulfaat
Chondroitine sulfaat