Sluiten

Vraag & antwoord

BCAAs Ultra Pure 200 caps
Meeste effect van BCAA’s
BCAA’s Ultra Pure 200 caps
1
Jelmer
Geachte,

Als verkoper van het product hoop ik u mij de meest waardevolle informatie te kunnen geven, betreft het innemen van het poeder supplement BCAA.

Bij productinformatie beshrijft u dat 5 capsules na de maaltijd het meest effectief zijn voor een spieropbouwend effect.
Als ik verder doorlees dan schrijft u dat je het kan innemen voor, tijdens of na de training.

Uit onderzoek van Yoshiharu Shimomura e.a., 2005, blijkt dat het minste spierpijn wordt bereikt om een half uur voor de training minimaal 77 mg/ kg lichaamsgewicht te consumeren.

Uit ander onderzoek van de NSCA (National strength and Condition Association) blijkt dat het consumeren van 6 gr. EEA(!) met 9 gr. suiker voor en na de training het meeste effect heeft op herstel.

Nu raak ik een beetje in de war. Ik weet dat EEA en BCAA niet helemaal hetzelfde zijn, maar waarin verschillen ze dan en zou ik wel dezelfde hoeveelheden en frequentie aan kunnen houden als uit het onderzoek van de NSCA?
Of zoals in het onderzoek van Yoshiharu Shimomura alleen voor de training te doen?
Of zoals jullie suggereren dat het allemaal kan.

Ik hoor graag van u terug.

Met vriendelijke groet,

Jelmer Stiekema
Powersupplements
Hallo Jelmer,

In wetenschappelijk onderzoek wordt meestal gekeken naar het effect van de aminozuren na een 'overnight fast'. Oftewel de proefpersonen zijn nuchter na een nacht niets gegeten te hebben.

In een nuchtere toestand hebben BCAA's vooral een spiersparend effect. Ze vullen de BCAA's aan die door de spieren gebruikt worden voor de energievoorziening bij intensieve cardio of krachttraining.

Gebruik van BCAA's in nuchtere toestand kan spierpijn verminderen. Dit betekent dat ook het volledig spierherstel sneller is afgerond.

Als er in nuchtere toestand essentiële aminozuren (EAA's) worden gegeven, zal het effect op spierherstel na inspanning nog beter zijn. De EAA mix omvat namelijk naast de BCAA's ook de andere essentiële aminozuren. Bij een geringe voorraad essentiële aminozuren in de nuchtere toestand zal het lichaam al snel een tekort krijgen en kan zodoende geen nieuwe spierweefsel opbouwen.

Om EAA's even goed spiersparend te laten werken tijdens inspanning moet de dosering EAA wel hoger zijn dan de dosering BCAA's. het beste neem je dan een dosering EAA's die zo hoog is dat je evenveel BCAA's binnenkrijgt. De BCAA's is namelijk de groep aminozuren die je spierweefsel verbrandt tijdens inspanning en wat ten koste gaat van het spierweefsel.

In een (semi-)gevoede toestand hebben BCAA's een gunstig effect op spiergroei en spierherstel en op koolhydraatopslag. De toevoeging van BCAA's aan een eiwitrijke maaltijd heeft waarschijnlijk een gunstiger effect dan een gelijke hoeveelheid EAA's. Neem je weer een hoeveelheid EAA's die zo groot is als wat je binnenkrijgt met de losse BCAA's, dan zullen de EAA's beter presteren. Gram voor gram zijn de BCAA's echter hoogstwaarschijnlijk effectiever.

Met peri-workout voeding in een nuchtere toestand is het beste effect op spiergroei en spierherstel waarschijnlijk te behalen met een mix van (grotendeels) di- en tripeptiden met daarin alle essentiële en niet-essentiële aminozuren. Het lichaam heeft dan alle aminozuren direct voor handen in een snel opneembare vorm. Zo'n mix is onze whey hydrolisaat. Deze bevat 50% niet-essentiële aminozuren en 50% essentiële aminozuren, waarvan ongeveer de helft BCAA aminozuren.

De dosering waarmee maximaal resultaat behaald wordt, is ongeveer 30 gram wei eiwit hydrolisaat. Dit mag verdeeld worden over vooraf, tijdens en na de training.

Kris