Power
Supplements

Bel ons

+31 (0)481-707138
Power
Supplements
Sluiten
Zuiver. Getest. Bewezen.Lees hier waar wij voor staan
Bodybuilding Stack
Bodybuilding Stack
€59,90

Original HMB 200g

  • Original HMB 200g

  • (2)
  • De échte HMB van Metabolic Technologies
  • Superzuivere grondstof, vrij van vervuiling
  • Positieve review door International Society of Sports Nutrition (ISSN)
  • Aantal
    -
    +
Original HMB 200g
1 x €24,90
2 x €22,90
Prijs
€24,90
Vanaf 2 stuks
€22,90
Aantal:
-
+
Kwaliteit getest door onafhankelijk laboratorium.
Bekijk analyserapport (.pdf)



Op voorraad
Kwaliteit getest in onafhankelijk laboratorium.
Bekijk analyserapport (.pdf)

Inhoud

200 gram HMB-poeder (calcium-beta-hydroxy-beta-methylbutyraat), waarvan 26 gram calcium.

Dosering

Eén maatschep levert ongeveer 1,3 gram HMB. Drie maatscheppen leveren 4 gram HMB, waarvan 520 mg calcium (65% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).

Aanbevolen gebruik:

  • Rustdagen: 3 maal daags een maatschep.
  • Trainingsdagen: 3 tot 4 maatscheppen totaal, waarvan 2 scheppen twee uur voor de training.

Aanbevolen dosering niet overschrijden. Voedingssupplementen zijn geen vervanging van een gevarieerde voeding.

Smaak

HMB heeft een bittere smaak.

Waarschuwingen

Niet gebruiken bij (aanstaande) zwangerschap of bij borstvoeding. Bij gezondheidsproblemen: overleg het gebruik van HMB met uw arts.

Ingrediënten

Zuiver HMB-poeder (calcium-beta-hydroxy-beta-methylbutyraat).

Power Supplements heeft van MTI (Metabolic Technologies) een licentie heeft gekregen voor het gebruik van het originele calciumgebonden HMB-poeder! Dit is het materiaal zoals is gebruikt in de meeste wetenschappelijke studies naar HMB en sporters. Helaas bevatten niet alle HMB-supplementen ook daadwerkelijk HMB! En als het HMB bevat, is het materiaal niet altijd zuiver. Meer informatie daarover verderop. 

Wat is HMB?

HMB ofwel beta-hydroxy-beta-methylbutyraat is een natuurlijk stofwisselingsproduct van de mens. Het lichaam maakt HMB uit het aminozuur L-leucine. Ook zit HMB in kleine hoeveelheden in sommige voedingsmiddelen.

In studies is veelal gebruik gemaakt van aan calcium gebonden HMB. Deze zeer stabiele en goed oplosbare vorm van HMB is een goede bron van het essentiële mineraal calcium. Drie maatscheppen ‘Original HMB’ leveren 520 mg calcium (65% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).

Het calcium in dit HMB-supplement draagt onder meer bij aan:

  • Het normaal functioneren van spieren
  • Een normaal energieleverend metabolisme
  • Een normale doorgifte van zenuwsignalen
  • Het normaal functioneren van spijsverteringsenzymen

HMB is een van de beter onderzochte sportsupplementen. Er zijn zeker 10 goed gecontroleerde wetenschappelijke studies uitgevoerd naar het gebruik van HMB bij training met gewichten. Verschillende methoden van toediening zijn getest en vergeleken met een placebo. Uit deze studies is een optimaal gebruiksprotocol naar voren gekomen. Wil je HMB optimaal benutten, volg dan de volgende richtlijnen:

Richtlijnen voor optimaal gebruik van de originele calciumgebonden HMB door krachtsporters die in een opbouwende fase zitten

  • Gebruik minimaal 38 mg HMB per kilogram lichaamsgewicht. Bij een lichaamsgewicht van bijvoorbeeld 80 kg is dat 3 gram HMB. Dat is ongeveer 2,5 maatschep (een maatschep levert bij benadering 1,3 gram).

  • Train intensief. Zorg voor een toename van de intensiteit en/of het volume van je training ten opzichte van wat je gewend bent.

  • Zorg na meerdere weken van zeer intensieve training ook voor een of twee weken van relatieve rust. Ga bijvoorbeeld tijdelijk over van bodybuildingtraining naar een meer kracht georiënteerde routine met minder trainingsvolume. Blijf ondertussen HMB gebruiken.

  • Begin twee weken voordat je de intensiteit of het volume van je training opvoert al met het gebruik van de aanbevolen dosering HMB. Dit supplement komt het beste tot zijn recht na een oplaadperiode.

  • Eet eiwitrijk. Ga uit van minimaal 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

  • Het volgende is geen officiële richtlijn maar een tip van Power Supplements op basis van de nieuwste meetgegevens van de opnamesnelheid en concentratie van HMB in het lichaam: neem twee uur vóór de training een dubbele maatschep calciumgebonden HMB.

  • HMB is een supplement voor langere termijn. Drie maanden is een goede periode om dit supplement te kunnen evalueren.

  • Houd er rekening mee dat voor een grote mate van spiergroei altijd extra calorieën nodig zijn:

    >> Als je een laag vetpercentage hebt en in spiermassa wilt toenemen, is het noodzakelijk om meer te gaan eten. Eet per dag minimaal zo’n 500 kcal of zelfs 1000 kcal meer dan je normaal doet. Eet vooral veel langzaam opnemende koolhydraten en eiwitrijke voedingsmiddelen.

    Het is raadzaam een deel van deze extra calorieën te gebruiken in de vorm van een peri-workout shake. Deze shake drink je vooraf, tijdens en direct na je training. De Peri-Workout shake bestaat bij voorkeur uit een mix van een sterk gehydroliseerd eiwit of essentiële aminozuren en snel opneembare koolhydraten of suikers (gebruiksinstructie zie onderaan deze pagina).

    Eet als het kan na de training een grote maaltijd. Hierbij kun je eventueel 4 gram creatine nemen. Creatine combineert uitstekend met HMB.

    >> Als je vetpercentage hoger is dan zo’n 15%* (je ziet geen goede spierdefinitie op de buik en de rug), eet dan toch iets meer dan normaal om te compenseren voor het verhoogde trainingsvolume. Gebruik zo min mogelijk suikers. Als je fruit eet, doe dit dan alleen in de ochtend en in beperkte mate. Eet wel volop groenten.

    >> Als je vetpercentage boven de 20%* zit, ga dan eerst afvallen. Dat kan eventueel met de hieronder beschreven richtlijnen.

    * Voor vrouwen, tel 5% op bij het genoemde vetpercentage.


Richtlijnen voor gebruik van calciumgebonden HMB door sporters die in een fase zitten van ‘droogtrainen’ / ‘cutten’:

  • Gebruik minimaal 38 mg HMB per kilogram lichaamsgewicht. Bij een lichaamsgewicht van bijvoorbeeld 80 kg is dat 3 gram HMB. Dat is ongeveer 2,5 maatschep (een maatschep levert ongeveer 1,3 gram).

  • Eet eiwitrijk. Ga uit van minimaal 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

  • Creëer geen sterk calorietekort door een caloriebeperkend dieet. Eet liever net zo veel als anders en ga meer bewegen.

  • Zorg voor ‘schone voeding’ vrij van snel opneembare koolhydraten en geraffineerde voedingsmiddelen.

  • Vetverlies wordt bij de meeste mensen beter gestimuleerd door gewichttraining van de grote spiergroepen dan door cardiotraining (een mogelijke uitzondering zijn vrouwen en wellicht ook mannen met een zeer hoog vetpercentage - Bron).

    HMB combineert goed met een hoog volume gewichttraining zoals de klassieke bodybuildingmethode. Voor vetverlies is de klassieke bodybuildingmethode zeer geschikt, doordat het een training is waarbij je veel spiersuiker (glycogeen) ‘verspilt’ door de sterke mate van verzuring. Het kwistig omgaan met de energiereserves van de spieren verbetert je insulinegevoeligheid. Koolhydraten maken je na zo’n training minder snel dik en zullen eerder bijdragen aan de opbouw van nieuw spierweefsel. Ook het herstel van het spierweefsel zelf (contractiele eiwitten en bindweefsels) kost heel veel energie. Bodybuildingtraining is hiermee misschien wel het meest effectieve trainingsprogramma voor vetverlies. Pas wel op voor overtraining. Neem voldoende rust (volop slaap en weinig psychische stress) in acht en let er op dat je goed en voldoende eet!

    Een factor die positief kan bijdragen aan het ‘droogtrainen’ is het verkorten van de rust tussen sets. Een rustinterval van 30 seconden is prima. Je kunt eventueel nog gebruik maken van alternerende ‘supersets’ waarbij je direct achter elkaar twee tegengestelde spiergroepen traint. Na twee van deze supersets kun je 30 seconden of iets langer rust nemen.

    Hoe meer je moet hijgen tijdens de training, hoe effectiever de training is voor vetverbranding. Hijgen is een indicatie van de productie van veel melkzuur. Zoals je hiervoor al hebt kunnen lezen, is verzuring een maat voor het onzuinig omgaan met de koolhydraten die zijn opgeslagen in de spieren (spierglycogeen). Verzuring van grote spiergroepen (wanneer je moet hijgen) gaat ook gepaard met een verbetering van je hormonale balans ten gunste van vetverbranding.

    Door meer werk in dezelfde tijd te verrichten, ben je ‘meer aan het bewegen’. Meer bewegen hoeft dus niet meer tijd te kosten! Maar áls je er tijd voor hebt is het natuurlijk een goed idee om je training met gewichten aan te vullen met standaard cardiotraining of intervaltraining. Doe de cardio- of intervalworkout bij voorkeur op een ander moment van de dag. Het is beter frequent en regelmatig te trainen dan een paar keer per week heel lang.

  • Begin twee weken voordat je het volume van je training opvoert al met het gebruik van de aanbevolen dosering HMB. Dit supplement werkt beter na een oplaadperiode.

  • Het volgende is geen officiële richtlijn maar een tip van Power Supplements op basis van de nieuwste meetgegevens van de opnamesnelheid en concentratie van HMB in het lichaam: neem twee uur voor de training een dubbele maatschep calcium gebonden HMB.

  • Aanvullende tip: Ook onze gezonde fat burner Natural Fat Control helpt het afslankproces. HMB en Natural Fat Control kunnen goed samen gebruikt worden.


HMB bij zeer intensieve krachtsport


Hoe sterker de trainingsprikkel is, hoe beter HMB tot zijn recht lijkt te komen. HMB combineert het beste bij volumineuze ‘killer workouts’ zoals bijvoorbeeld ‘German Volume Training’. Overtraining blijft natuurlijk altijd op de loer liggen. Het is daarom van belang om goed te slapen, psychische stress te vermijden, veel volwaardige voeding te eten en geen calorietekort op te lopen.

In de laatste grote studie met HMB heeft men gebruik gemaakt van een trainingsmethode die ‘overreaching’ heet. Men spreekt van overreaching als gedurende enkele dagen of weken zoveel getraind wordt dat de sportprestatie tijdelijk verslechtert. Overreaching is een soort geplande kortdurende overtraining. Laat men vervolgens de trainingsintensiteit afnemen (‘tapering’), dan zal onder de juiste omstandigheden (veel slaap, veel goede voeding, weinig stress) een sterke positieve aanpassing van het lichaam optreden (supercompensatie). Door de toepassing van de overreaching-methode in combinatie met tapering verkreeg men in de genoemde studie nog betere resultaten dan de groep die met een gelijkblijvende belasting trainde.

International Society of Sports Nutrition Position Stand: beta-hydroxy-beta-methylbutyrate (HMB).

HMB krijgt groen licht van de International Society of Sports Nutrition (ISSN) na een kritische analyse van de literatuur over het gebruik van hydroxymethylbutyraat (HMB) als voedingssupplement. De ISSN heeft hun standpunt ten aanzien van HMB in 2013 officieel gepubliceerd in ‘Journal of the International Society of Sports Nutrition’ (Wilson et al. 2013 - Link)

De originele zuivere HMB omdat je niet voor niets zo hard traint!

Het standpunt van de ISSN is voor Power Supplements aanleiding geweest om HMB een plaats te geven in ons assortiment. De volgende stap die we hebben gemaakt, is de selectie van de beste kwaliteit grondstof.

We hebben contact opgenomen met het bedrijf dat HMB heeft ontwikkeld en dat ook betrokken is geweest bij veel wetenschappelijke studies. Dit bedrijf is ‘Metabolic Technologies Inc.’ (MTI) uit de Verenigde Staten. MTI levert de hoogste kwaliteit HMB die je kunt wensen. Het is vrij van vervuilingen en ongewenste ‘bijproducten’.

Tests met HPLC-chromatografie hebben duidelijk gemaakt dat sommige HMB-supplementen diverse vervuilingen bevatten of zelfs helemaal geen HMB! Enkele HPLC-metingen zijn hieronder te zien.


HMB

Bron: hmb.org

We zijn verheugd dat Power Supplements van MTI een licentie heeft gekregen voor het gebruik van het superieure originele HMB-poeder! Als je jezelf helemaal geeft in een intensieve training, dan is het goed te weten dat het supplement dat je gebruikt ook daadwerkelijk HMB is!

Handleiding voor versnelde spiergroei met een 'Peri-workout Shake'

Mix 20 tot 40 gram Whey Hydrolisate DH25 en 40 tot 80 gram snel oplosbare suikers (zoals dextrosepoeder) in anderhalve tot twee liter water. Drink 15 minuten voor de krachttraining zo'n 400 ml van deze shake. Drink tijdens de training steeds kleine slokjes zodat de shake tegen het einde van de training ongeveer op is. Drink het eventuele restant na de training in één keer op. Heb je meer dan 500 ml over, drink dan 500 ml direct op en de rest na 20 à 30 minuten.

De hogere doseringen whey hydrolisaat en snelle suikers worden gebruikt bij trainingen van de grotere spiergroepen (benen, rug). We adviseren deze Peri-Workout voedingsstrategie alleen voor mensen die een arbeidsintensief bodybuilding-programma volgen en een vetpercentage hebben van minder dan zo'n 15%.