Power
Supplements

Bel ons

0481-707138
Power
Supplements
Sluiten
Waardering 9,4 na 1483 recensies
Zuiver. Getest. Bewezen.Lees hier waar wij voor staan
Creatine Monohydraat 600g
Creatine Monohydraat 600g

caffeine en creatine

2 maart 2011 22:21
Anoniem
Beste lezer,

Er zijn veel mensen die zeggen dat caffeine en creatine niet goed samengaan.
Anderen zeggen weer dat het een fabel is.
Kunnen jullie mij vertellen wat er nou waar van is.

groetjes
2 maart 2011
Kris - Powersupplements
22:22Er is nog niet zo veel bekend over de combinatie caffe´ne en creatine. Normaal gesproken leidt het gebruik van creatine tot een krachttoename. Er is echter onderzoek gedaan waaruit blijkt dat wanneer creatine gecombineerd wordt met caffe´ne, de gebruikelijke krachttoename niet optreedt! Caffe´ne lijkt dit effect te blokkeren. Wat heel vreemd is, is dat in ditzelfde onderzoek gevonden werd dat de opname van creatine in de spiercel niet geremd werd door caffeine! Het was alleen de krachttoename door creatine die gehinderd werd. Dat de creatine wel wordt opgenomen maar niet leidt tot een krachttoename is enigszins tegenstrijdig. Hoe het kan, weet ik niet. (Bron: http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/80/2/452) Hoe dan ook, lijkt het een goed idee om creatine en caffe´ne niet samen te gebruiken. De vraag is dan of het wel op verschillende tijdstippen gebruikt kan worden. De halfwaardetijd van caffeine in de bloedbaan is gemiddeld 5 uur (dit loopt wel flink uiteen van persoon tot persoon). Wat je kan doen is in de ochtend je koffie drinken en pas bij de avondmaaltijd creatine gebruiken. Dit is al snel 10 uur later. Op dat moment is nog maar een kwart van de oorspronkelijke hoeveelheid caffeine in de bloedbaan aanwezig. Hopelijk valt het op die manier mee met het remmende effect van caffeine op de spierkracht. (Het is voor de kwaliteit van slaap ook een goed idee om \'s middags en \'s avonds geen caffe´ne meer te gebruiken). Overigens, als de opname van creatine in de spiercel niet gehinderd wordt, zou je de andere positieve effecten van creatine nog wel moeten ervaren: verbeterd herstel, toename van spiermassa op korte termijn (creatine + koolhydraten + bijkomende benodigde watermassa), toename van spiergroei op langere termijn.
T.M.C. den Engelsen
22:23Creatine en caffe´ne Wetenschappers hebben onderzocht of er verschillen waren tussen het innemen van creatine zonder caffeine en het nemen van creatine in combinatie met caffeine. Vandenberghe, K., Gillis, N., Van Leemputte, M., Van Hecke, P., Vanstapel, F., Hespel, P. (1996). Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading. Journal of Applied Physiology, 80, 452-457. Aangetoond werd dat caffeine zowel de opname van creatine als de prestatietoename verminderde. Dit is van zeer groot belang, omdat veel sporters koffie en/of energiedranken gebruiken die grote hoeveelheden caffeine bevatten. Aangezien cafe´ne vele uren nadat het ingenomen wordt nog in het lichaam aanwezig is, moet je er rekening mee houden dat je enkele uren voor en tijdens het gebruik van creatine geen cafe´ne-houdende dranken neemt. Veel afslankproducten bevatten ook cafe´ne (stackers, fat burners), let er dus op dat je creatine en deze supplementen met een tussenperiode van minimaal enkele uren inneemt. voedingsmiddel vorm hoeveelheid cafe´ne (mg) koffie filter 150 ml 115 instant 150 ml 60 espresso 60 ml 100 gedecafe´neerd 150 ml _ 1 thee zakje, zwart 150 ml 30-50 zakje, groen 150 ml 15-35 losse blaadjes 150 ml 20-30 Cacao chocolademelk 240 ml 5 warme chocolade 240 ml 10 melkchocolade 30 mg 6 chocoladecake 1 sneetje 25 cola Coca-Cola 360 ml 46 Pepsi 360 ml 38 Bronnen: google books http://www.sportsci.org/traintech/creatine/rbk.html http://www.fitnessnet.nl/fitnessnet.nl/informatie/creatine-en-caffeine/creatine-en-caffeine.html