Power
Supplements

Bel ons

0481-707138
Power
Supplements
Sluiten
Waardering 9,4 na 1483 recensies
Zuiver. Getest. Bewezen.Lees hier waar wij voor staan
Creatine Monohydraat 600g
Creatine Monohydraat 600g

Cyclisch suppleren creatine en l-citrulline

7 november 13:37
Anoniem
Ik heb een vraag over het cyclisch suppleren van creatine en l-citrulline. Momenteel suppleer ik per kalenderdag vier tot vijf gram creatine en eenzelfde hoeveelheid l-citrulline. Ik doe dat zeven tot acht weken. Daarna stop ik een even lange periode met suppleren. Vervolgens start ik de cyclus opnieuw.

Mijn creatinesuppletiecyclus – mooi woord – baseer ik onder andere op het gestelde door Eigen Kracht (eigenkracht.nl/supplementen/specifieke-supplementen/creatine), zie onder Langzame oplaadmethode en vooral Kun je creatine continu gebruiken?. Mijn l-citrullinesuppletiecyclus laat ik daarbij aansluiten. Uiteraard heb ik meerdere bronnen geraadpleegd.

Hebben jullie, los van het gestelde op jullie website, aanvullende gefundeerde inzichten over creatine en l-citrulline suppletie? Kan mijn suppletiecyclus effectiever? Ik het raadzaam helemaal geen cyclus te hanteren, maar gewoon door te suppleren en evt. tijdens een deload (eens in de acht weken) te pauzeren?
8 november
Powersupplements
10:29In het artikel van eigenkracht lees ik het volgende:

Er zijn tot nu geen negatieve effecten van langdurig creatine-gebruik, maar fysiologen vermoeden dat sporters na 6 weken creatinesuppletie beter enkele weken geen creatine kunnen gebruiken. Zij vrezen dat het vermogen van het lichaam om zelf creatine aan te maken en te transporteren door suppletie vermindert. Het inbouwen van ‘creatinepauzes’ garandeert dat het lichaam de productie en het transport van creatine niet verleert.

Helaas zie ik geen referentie naar de bron van deze stelling. Op basis waarvan denken de fysiologen dat het lichaam verleert creatine aan te maken? Er is onderzoek (de bron heb ik nu niet voorhanden) waaruit gebleken is dat na 1 jaar continue gebruik van creatine de productie weer op gang komt wanneer de suppletie stopt. Dat lijkt me ook logisch. In een natuurlijke setting kan het voorkomen dat een mens dagelijks 4 gram creatine binnenkrijgt uit vlees of vis. Zo’n dieet kan jaren aan de orde zijn voor er een periode van schaarste aanbreekt. Vanuit evolutionair perspectief verwacht ik dat het lichaam op de schaartse in kan spelen door de aanmaak van creatine weer op te voeren.

Er is overigens een goed onderbouwde gedachtegang die stelt dat het continue gebruik van creatine heel gezond is. Een van de redenen wordt beschreven op Examine.com https://examine.com/nutrition/creatine-and-same .

De aanvoer van externe creatine werkt besparend op een belangrijke maar schaarse stof in het lichaam: s-adenosylmethionine ofwel Sam-e. Deze stof wordt normaal gesproken gebruikt voor de productie van creatine en voor andere processen. De creatineproductie legt nogal een flink beslag op de beschikbare hoeveelheid Sam-e waardoor er weinig overblijft voor de andere processen. Met creatinesuppletie blijft meer Sam-e beschikbaar wat heel gunstig is voor het lichaam. (Uitgebreide toelichting via bovenstaande link).

Persoonlijk gebruik ik creatine onafgebroken. Dat doe ik ter ondersteuning van spiergroei- en herstel, ondersteuning van cognitieve processen en voor ‘longevity’ doeleinden.

Ten aanzien van citrulline ben ik geen informatie tegengekomen die voor of tegen cyclisch gebruik spreekt.

Hartelijke groet, Kris